Pakistan! (by police escorte) Posted december 6, 2008 by Administrator

Off

Scroll down for English version

Omdat we de avond ervoor weg werden gestuurd van het hotel, stonden we om 23.30 ineens op straat en zijn we uiteindelijk op het politiebureau beland voor een overnachting. De escorte hadden we de volgende ochtend dan ook meteen te pakken vanaf Zahedan.

De escortes in Iran zijn enigszins irritant. Niet alleen vanwege het feit dat ze je paspoort innemen, maar ook omdat ze regelmatig wisselen van escorte. Zo hebben we in het stukje van 60 km drie verschillende escortes gehad. De eerste netjes met auto en bewapende agenten, maar de daarop volgende bestond uit een ongewapende (erg jonge) agent. Het idee was dat deze met ons mee zouden reizen. Omdat we geen plek in de auto hebben (en deze ook niet wouden creeren) zat er niet anders op dan een willekeurige auto aan te houden om daarmee voor ons uit te rijden, fijn.

De laatste escorte lieten we weten dat we toch nog wel erg graag diesel wouden tanken (zoals jullie weten is de diesel in Iran spotgoedkoop, 165 rial/ .. eurocent tegenover 60 roepies/ .. eurocent in Pakistan). Via een hele omweg kwamen uiteindelijk zonder diesel aan bij de acheringang van de Pakistaanse grens. Hiermee hebben we een hele wachtrij omzeilt en hebben we vervolgens alle formaliteiten in omgekeerde volgorde afgehandeld. Bij de in orde maken van de Carnet de Passage kwamen we Rahmi en Vedat tegen, 2 Turken uit Istanbul,die op de motor (voor de liefhebbers, een BMW 1200GS en BMW 750) op weg zijn naar Kathmandu.

Samen met de motorrijders zijn we verder gereden. Tot onze verbazing was er geen escorte te bekennen. Na een aantal uur kwamen we een Zwitsers stel tegen die met pech langs de kant van de weg stonden. Zij hadden een lekke band en het reservewiel bleek niet helemaal te passen. Gelukkig heb ik een plaksetje mee (bedankt Mark!) en was de band met de compressor zo weer op spanning. In het donker arriveerden we in het plaatsje Dalbandin. Bij het eerste het beste hotel gestopt en gelukkig waren de motorrijders hier ook aangekomen. Het was geen enkel probleem om ergens achter het hotel te parkeren en die avond hebben we gezellig met z’n 6-en gegeten en bier gedronken. Pakistaans bier alleen bedoeld voor de export (uhuh).

Na een heerlijk ontbijtje bij de auto’s zijn we doorgereden naar Quetta. De motorrijders waren al gearriveerd bij Bloomstar hotel, dit adres hadden we doorgekregen van mede overlanders Saskia en Sjef (www.drive4care.nl), maar viel helaas wat tegen (behoorlijk prijzig en de nachtmanager was een echte chagarijn). Anieway met zijn allen was het erg gezellig. De volgende dag zijn de Rahmi en Vedat doorgereisd en zijn we met Monica en Larry gebleven om Quetta te ontdekken en even bij te komen. Ook hier even geprobeerd om aan reserveonderdelen te komen, maar deze blijken erg duur te zijn.

Na Quetta door naar Jacobabad. In eerste instantie wouden we door de bergen via Lorelai naar DG Khan, maar bij de PTDC werd ons verteld dat deze weg voor toeristen gesloten was. In het schemer kwamen we onder escorte aan. De politie vind het blijkbaar erg interessant dat ze met twee buitenlandse auto’s op stap zijn en dus blijft de sirene loeien. Beetje jammer, wat zonder hebben we al genoeg bekijks. Het hotel bleek veel te duur en de parking ongeschikt en dus hebben we die avond voor het politiebureau geslapen. Dit terrein werd tevens gebruikt als vuilstortplaats, dus dat was beetje jammer. Maar het was wel lekker rustig. Ook de volgende dag zijn we op het politiebureau beland (zoektocht naar geschikt hostel lukte niet helemaal). Dit keer in Bahalwapur. De headofficer bleek getrouwd te zijn met een Duitse en zijn schoonmoeder was van Nederlandse afkomst, dus die avond waren wij zijn gasten. Avondeten en ontbijt en een grote zak fruit werden op zijn kosten niet veel later bezorgd!

Na Bahawalpur zijn doorgerden naar een National park voor de broodnodige rust. Hier hebben we 2 nachten -als vanouds in de daktent- gekampeerd tegenover de neushoorns voordat we zijn doorgereden naar Lahore. Morgen gaan we door naar India, want de politie escortes maken het niet echt the place to be. wel jammer, ander keertje dan maar…

ENGLISH

Because we were send away from the hotel at 23.30 p.m., we suddenly had no place to go and finally ended up at the police station for the night. At this point it was not possible to leave Zahedan without a  police escort.

The escorts in Iran are really annoying. Not only because of the fact that they take your passport, but also because they change escorts whenever they feel like. For only 60 km we got three different escortes! The first one with their own cars and armed officers, but the second one consisted of unarmed (very young) agents. The idea was that they would travel with us. But because we only have space for two in the car (and we didn’t feel like to create more space) there was only solution. They stopped a car jumped in and drove in front of us…

We told the last escorte that we still wanted to fuel up before crossing the border (because of the ridiculous low dieselprice in Iran). After a detour without finding diesel we eventually arrived at the backdoor from the Pakistani border. Because of this we bypassed a big queue and so we completed all the formalities in reverse order. We met Rahmi and Vedat when we got the Carnet Passage stamped, two Turkish guys from Istanbul on their way to Kathmandu on their motorbikes (for the fans, a BMW 1200GS and BMW 750).

Together with the motorcyclists we drove into Pakistan. To our surprise, there was no escort in sight. After several hours we met a Swiss couple who’s car was broken down. They had a flat tire and the spare didn’t completely fit. Fortunately, I had an repair kit with me and by using the air compressor, we could move on together. We arrived in the town of Dalbandin when it was already dark. We stoppped at the first and only hotel and found out the motorcyclists arrived here as well. It was no problem to park behind the hotel that night and we had dinner together and drank some beer. Pakistani beer only intended for export (yeah right!).

After we made ourselves a nice breakfast we hit the road to Quetta. The motorcyclists had already arrived at Bloom Star hotel, this address we had been given by other overlanders Saskia and Sjef (www.drive4care.nl), but unfortunately we didn’t really liked this place (it was a little overpriced and the night manager was really grumpy). Anyway, together with the other overlanders we had a good time after all. The next day, Rahmi and Vedat left us and we together with Monica and Larry we stayed in Quetta one more day. We tried to find some spare parts for the LaRo, but they are way to expensive in Pakistan…

After Quetta we were heading to Jacobabad. In the first place we wanted to drive through the mountains via Lorelai to DG Khan, but the PTDC told us that this road was closed for tourists. At sunset we arrived in  Jacobabad with police escort. Apparently the police find it very interesting that they were guiding two foreign cars and used there sirens as much as possible. Too bad, because without the siren we already drawing enough attention. We found the hotel too expensive and the parking inadequate and so we ended up at the parking of the police headquarters that night (again).